Dieta Dieta dla dzieci

11 sposobów na to, aby dzieci jadły więcej warzyw

jak wprowadzić do menu dziecka warzywa i owoce



Wdrożenie warzyw do dziecięcego menu jest podejmowane praktycznie przez każdego rodzica. Kto z nas nie chce, aby dzieci jadły zdrowiej, cieszyły się zielenią i korzystały z drogocennych witamin i minerałów?

    Przeprowadzano już liczne badania na temat żywienia dzieci, zwłaszcza grupy przedszkolnej. Sprawdzano, co wpływa na ich wybór żywności i co możemy zrobić, aby zachęcić pociechy do jedzenia więcej owoców i warzyw. Najważniejsze w tym wszystkim jednak okazuje się wykształcenie w małym dziecku odpowiednich nawyków żywieniowych. Jak zatem tego dokonać?

      1. Daj przykład
        Powiemy, że jest to numer jeden. Dzieci są znacznie bardziej skłonne do robienia tego, co robią dorośli, niż do tego, czego nie robią (pomyśl o wszystkich zwyczajach, które powtarzasz każdego dnia). Jeśli Twoje dzieci zobaczą, że w diecie dominuje szeroki wybór owoców i warzyw, wówczas z przyjemnością będą ich kosztować i wdrażać do swojego menu. Jeśli nie lubisz jeść warzyw, nie panikuj, spróbujcie je jeść razem. Czy możemy nauczyć się lubienia nowych rzeczy? Oczywiście że tak.
      2. Nazywaj i baw się
        • wspólnie róbcie zakupy (w roli głównej warzywa);
        • chodząc na zakupy, nazywaj wszystkie warzywa;
        • baw się z dzieckiem warzywami, w tym celu możesz używać również suszonych produktów;
        • róbcie ciasta z warzyw;
        • razem gotujcie warzywa;
        • dużo mów o warzywach oraz uczyń je ważną częścią potraw.
  1. Edukacja na temat warzyw
    • czytanie o nich książek;
    • oglądanie filmów z innymi dziećmi, które jedzą warzywa;
    • opowiadaj, jak i gdzie rosną warzywa;
    • śpiewajcie wspólnie piosenki o warzywach;
    • korzystajcie z aplikacji internetowych, które koncentrują się na zwiększaniu spożycia warzyw.
    Zostało udowodnione, że wdrożenie do diety dzieci warzyw i owoców może trwać nie miesiące, a nawet lata, dlatego im szybciej rozpoczniemy wdrażać prawidłowe nawyki, tym lepiej.
  2. Różnorodność warzyw i owoców
    Dostarczanie różnorodnych warzyw i owoców może okazać się wspaniałą dawką energii dla naszych dzieci. Jeśli chciałbyś, aby Twoje dziecko znało wiele ich odmian, możesz spróbować tych metod:
    – standardowe zakupy powiększone o nowe odmiany owoców/warzyw;
    – konkurs, w którym dziecko może zgadywać co spożywa;
    – wyszukiwanie w internecie warzyw jedzonych w różnych kulturach, a następnie ich przygotowanie;
    – wyzwanie tęczy – pokazanie dziecku, jak wiele różnych i kolorowych warzyw można spożywać.
  3. Daj wybór dziecku
    Świetnym sposobem na wdrożenie owoców i warzyw może także okazać się poproszenie dzieci, aby pomogły wybrać warzywa podczas zakupów lub na obiad. Daje im to mnóstwo satysfakcji!
  4.  Uprawiaj własne rośliny
    Dzieci uwielbiają uprawiać rośliny, zatem wspólnie możecie rozmnażać rośliny w małych doniczkach bądź kiełki w kiełkownicy. Polecamy kiełki – szybko rosną na parapecie i nie wymagają długotrwałej pielęgnacji. Kiełki są również wspaniałym źródłem składników odżywczych, zatem okazują się świetnym dodatkiem do diety.
  5. Gotuj w kuchni wraz z dzieckiem
    Zapewnienie dzieciom uczestnictwa w gotowaniu stanowi świetne rozwiązanie przy wdrażaniu odpowiedniej żywności do dziecięcej diety. Pomaga również w edukacji, a także daje ogromne poczucie dumy, gdy tworzą same własne dania. To bardzo silny motywator!
  6. Im ciekawsza forma podania, tym bardziej skusi do zjedzenia
    Warzywa są bardziej narażone na odrzucenie, niż inne produkty spożywcze. Jak sobie z tym poradzić?
    • Nie przyjmuj odmowy “nie, nigdy więcej”. Musimy nieustannie starać się wprowadzać nowe produkty. Jeśli nie ma ich na talerzu, to przecież ich nie zjemy!
    • Warzywa są wszechstronne. Każda wersja może być całkowicie delikatna w smaku i fakturze, a zatem akceptowalna przez dziecko.
    • Prezentacja. Oglądanie warzyw niesamowicie może zmienić sposób ich postrzegania. Jemy oczami pierwszy raz, więc coś co nas bardziej zadziwi, staje się bardziej prawdopodobne do spożycia.
  7. Dodać warzywa wszędzie tam, gdzie jest to możliwe
    Warzywa same w sobie mogą stanowić wyzwanie dla dzieci, więc jeśli nie chcą ich jeść samodzielnie, możemy dodać warzywa do innych potraw, zwłaszcza wypieków np. do pizzy, ciast, bułeczek itd.
    Dzięki warzywom ciasta uzyskują wspaniałą wilgotność, natomiast pizza staje się bardziej chrupiąca.
    Na początku podawaj dziecku niewielkie ilości warzyw, stopniowo możesz zwiększać ich zawartość.
  8. Podawaj warzywa z czymś smacznym
    Warzywa są często bardziej kuszące, jeśli pasują do ukochanego partnera, np. brukselka i bekon, pomidory i ser, dipy itd.
    Również połączenie z ulubionym makaronem, frytkami, ziemniakami może sprawić, że warzywa staną się bardziej lubiane przez dzieci.
    Serwowanie warzyw samodzielnie na przekąskę, zanim będzie coś innego (na przykład sałatka) może także zdziałać cuda. Gdy dzieci są głodne, na pewno skuszą się na smacznie przygotowane warzywa.
  9. Zmień wygląd warzyw
    Doskonałym sposobem na zwiększenie spożycia warzyw okazuje się zupa lub puree.

Przedstawiliśmy 11 sposobów na wdrożenie do dziecięcej diety warzyw i owoców. Znacie może jeszcze jakieś?

Polub nas na Facebooku!

Polub nas na Facebooku!