Każdy z nas ma ochotę czasem zjeść na mieście. Czasem będzie to biznesowy brunch z kontrahentami, innym razem lunch z kolegami z pracy albo obiad czy kolacja w towarzystwie ukochanej osoby. Otwartym pozostaje jednak pytanie, jak wybrać restaurację, by nie żałować? Na jakie rzeczy zwrócić uwagę, by wyjść najedzonym, zadowolonym i mieć ochotę wrócić?
Na początek ustalmy jedno, gusta są różne, więc nie ma sensu rozprawiać o samym wystroju restauracji. Są osoby, które doskonale czują się w minimalistycznych wnętrzach, ale nie brakuje również tych, które lubią przepych. Musi być czysto, to podstawa, styl wyposażenia ma drugorzędne znaczenie. Tak więc to nie wygląd będzie decydował o tym, czy restaurację uznamy za dobrą. No dobrze, ale jeśli nie wygląd to co?
Zapach
Tak, dobrze czytasz. Chodzi o pierwsze wrażenie, kiedy przekraczasz próg restauracji. Jeśli czujesz delikatny zapach smacznego jedzenia, to możesz bez najmniejszych oporów wybrać stolik i złożyć zamówienie. Jeśli zaś wchodząc do lokalu, czujesz sztuczny zapach odświeżacza powietrza, to powinna włączyć Ci się przysłowiowa „czerwona lampka”. Bo jeśli trzeba używać odświeżacza, to co chcą nim zamaskować właściciele i pracownicy – ano właśnie, oto jest pytanie? Jeśli chcesz ryzykować, Twoja sprawa, my odradzamy wizytę w takim miejscu.
Krótkie menu to świeże menu
Zasada jest prosta: menu powinno być krótkie, ale wartościowe. I to nie dlatego, że z większej ilości potraw po prostu trudniej jest wybrać. Powód jest zupełnie inny. Jeśli w menu znajduje się wiele dań mięsnych oraz przeogromna ilość dodatków to prawda jest brutalna – najczęściej rzadko opuszczają one kuchnię. Oczywiście nie ma co generalizować, ale doświadczenie pokazuje, że niestety często tak właśnie jest.
Im dłuższe menu, tym większa więc szansa, że na naszym talerzu znajdzie się coś, co bynajmniej nie jest świeże, raczej obstawiamy półprodukty i mrożonki. Ten stan nie wynika bynajmniej ze złej woli restauratorów. Po prostu im więcej potraw serwuje restauracja tym mniejsza szansa, że są one przygotowywane na bieżąco, bo niewykorzystane składniki szybko trzeba by wyrzucić. A to oznaczałoby straty, na które nikt przy zdrowych zmysłach nie może sobie przecież pozwolić.
Sezonowe składniki
Współcześnie mamy możliwość importu owoców i warzyw z najdalszych zakątków świata. Oznacza to, że o każdej porze roku możemy zjeść truskawki, maliny czy szparagi wyhodowane tysiące kilometrów stąd. Jednakże należy mieć świadomość ceny, jaką musimy za to zapłacić. I nie mamy tutaj na myśli wyłącznie ceny wyrażonej w złotówkach. Chodzi raczej o cenę w postaci odpowiedniego przygotowania takich warzyw i owoców do czekającej ich długiej podróży. Nie oszukujmy się, do tego wykorzystywane są środki chemiczne, które niekoniecznie muszą mieć dobry wpływ na nasze zdrowie. A jak to wszystko ma się do wyboru dobrej restauracji? Ano tak, że warto stawiać na lokale, które serwują potrawy z sezonowych składników.
Regionalne smaki
Absolutnie każdy region w naszym kraju ma typowe dla siebie produkty spożywcze oraz potrawy. Dlaczego tego nie wykorzystać? Jeśli więc jesteśmy nad polskim morzem, spróbujmy ryby, która występuje w naszym Bałtyku – zachęcają właściciele restauracji Zacisze serwującej pyszne obiady w Gdańsku. Dzięki temu odkryjemy nowe smaki i poznamy kulinarną mapę naszego kraju. W górach próbujmy lokalnych serów, baraniny czy jagnięciny, a nie kebabu. Zadajmy sobie trochę trudu i sprawdźmy jakie potrawy są specjalnością regionu, w którym mieszkamy albo do którego się wybieramy i znajdźmy miejsca, które je serwują. Niezwykłe doznania smakowe będą najlepszą nagrodą za ten wysiłek.
Kompetentna obsługa
Jeśli potrawa, którą zamówiliśmy, w jakiś sposób nam nie odpowiada lub jest inna, niż wskazywał na to jej opis, powinniśmy poinformować o tym kelnera. To on stanowi nasz łącznik z pozostałym personelem restauracji i jego obowiązkiem jest spróbować taką sytuację wyjaśnić i załagodzić. Dobra restauracja ma dobrych kelnerów, którzy są w stanie spokojnie przyjąć konstruktywną krytykę klienta i zaproponować odpowiednie rozwiązanie.
Świadomi właściciele lokali gastronomicznych dbają o wysoki standard obsługi klienta, ponieważ zdają sobie sprawę, że zadowolony klient przyjdzie do nich ponownie i dodatkowo przyprowadzi swoich znajomych. Ma to szczególnie duże znaczenie w epoce mediów społecznościowych, gdzie niezwykle łatwo jedną negatywną opinią zniszczyć reputacje budowaną latami – warto o tym pamiętać.