Co jesz?

Niemal magiczne właściwości magnezu

Niemal magiczne właściwości magnezu
Niemal magiczne właściwości magnezu

Suplementy diety bywają niedocenione, gdyż społeczeństwo podświadomie zakłada, iż stosowanie witamin i minerałów nie jest konieczne, ponieważ na wszelkie choroby pomóc mogą antybiotyki i inne leki syntetyczne. Tymczasem na szczycie suplementów wspierających codzienne funkcjonowanie, na docenienie cierpliwie czeka magnez. ”Pierwiastek życia” należy do substancji, która doskonale udowadnia, iż lepiej jest zapobiegać, aniżeli leczyć.

Bezcenny magnez

Odkryto go dopiero w 1755 roku, jednak od razu dało się zauważyć jego wartość w skali globalnej. Jako jeden z najpospolitszych pierwiastków oraz najczęściej wymienianych makrominerałów, magnez, stał się ulubieńcem naukowców i dietetyków. Ujęty w układzie okresowym pierwiastków przez Josepha Blacka zajmuje tam wysoką lokatę (należy do drugiej grupy głównej) wśród tzw. metali ziem alkalicznych.

Występowanie magnezu

Mimo aż 3% zawartości w skorupie ziemskiej nie występuje ”samodzielnie” (tj. pod postacią pierwiastkową), a raczej stanowi część składową skał i wody morskiej, ujawniając się pod postacią minerałów. Z pojęciem magnezu kojarzyć powinny się zwłaszcza tlenek, wodorotlenek, siarczan magnezu i sole morskie. Nasz organizm, jako złożony z  większych, tudzież śladowych ilości wszystkich pierwiastków również ma zapotrzebowanie na magnez i tu wato zaznaczyć, że jego obecność jest absolutnie obowiązkowa.

Czy niedobór magnezu bywa groźny?

Niedobory magnezu powodują bowiem szereg niedogodności dla homeostazy organizmu. Pełniąc rolę regulatora wielu procesów, zajmuje się zwłaszcza produkcja energii oraz syntezą, czyli łączeniem takich struktur jak DNA, RNA i glutation. Naruszenie zawartości magnezu na którymkolwiek etapie pracy powyższych związków powoduje skutki odczuwalne przez układy funkcjonalne ciała.

Zbawienny wpływ na organizm

Skojarzenie z zapobieganiem skurczów mięśni czy drżeniem powieki jest jak najbardziej trafne, aczkolwiek niewystarczające, gdyż magnez nie przez przypadek zwany jest pierwiastkiem życia. Odpowiada za szereg funkcji, które dotyczą zarówno pojedynczych receptorów, jak i złożonych procesów, które każdego dnia podejmuje organizm.

Transport wapnia i potasu do błon komórkowych

Trzeba wiedzieć, że magnez istotnie wpiera transport wapnia i potasu do błon komórkowych, co ściśle związane jest z przesyłaniem impulsu nerwowego, a więc dotyczy funkcjonowania układu nerwowego.

Obecność magnezu dyktuje także swego rodzaju solidność kości, w których wysoka zawartość wapnia odpowiada za odporność na czynniki zewnętrzne. Spożywanie nabiału nie miałoby sensu bez trudów magnezu.

Wpływ na mięśnie układ krwionośny

Skoro mowa o szkielecie, to nie można pominąć zbawiennego wpływu magnezu na mięśnie oraz… układ krwionośny. W końcu serce także jest mięśniem, a dzięki magnezowi jego praca i rytm odbywa się na dosyć regularnym poziomie.

Ciekawy jest fakt, iż poziom magnezu w mózgu nie jest skorelowany bezpośrednio z jego poziomem w surowicy krwi, co dało do myślenia psychiatrom. Wykazali oni, iż osoby z niektórymi odmianami depresji cechują się niedoborami tego pierwiastka.

Reagowaniu organizmu na insulinę

Optymalny poziom magnezu odgrywa rolę w reagowaniu organizmu na insulinę, a więc dotyczy metabolizmu cukrów pobieranych z pożywienia. Brak reakcji receptorów i enzymów prowadzi do powikłań związanych ściśle z cukrzycą.

Idąc tym tropem, nasuwa się sugestia, że choroby cywilizacyjne takie jak cukrzyca czy choćby nadciśnienie i zaburzenia psychiczne swoje źródło mogą mieć między innymi w niewystarczającej suplementacji makrominerałów.

Magnez – cenny pierwiastek w przemyśle

Choć suplementacja magnezem dotyczy zwłaszcza użyteczności dla organizmu ludzkiego, to wato zdać sobie sprawę, iż pierwiastek ów odgrywa istotną rolę w przemyśle lotniczym, kosmicznym i budownictwie. Stopy magnezowe należą do związków miękkich, aczkolwiek paradoksalnie niezwykle trwałych. W przypadku przemysłu magnez można zastąpić innym pierwiastkiem, co nie zawsze jest możliwe w przypadku jednej z najbardziej skomplikowanej maszynerii znanej społeczeństwu.

Jak rozpoznać niedobór magnezu?

Mówiąc bowiem o organizmie ludzkim, nie można sprowadzić go do niewiele znaczącej struktury, a już na pewno nie w połączeniu z istotnością pierwiastków dla jego funkcjonowania. Odczuwanie takich objawów jak bóle głowy, mdłości, skurcze mięśni, kołatanie serca, brak koncentracji, zaburzenia depresyjne, zmęczenie czy problemy z nadpobudliwością mięśni sugerują, że warto sprawdzić poziom tego pierwiastka.

Czy w tym przypadku nadmiar szkodzi?

Co istotne nasze ciała nie pozostają obojętne także na nadmiar magnezu. Zdrowe nerki bez trudu radzą sobie z usuwaniem nadwyżek, jednak stała konieczność pozbywania się tego pierwiastka skutkuje upośledzeniem sprawności układu moczowego. Ponadto niepokojące powinno być osłabienie odruchów, niedociśnienie, spowolnienie akcji serca i/lub niewydolność oddechowa.

Magazynowanie magnezu

Więcej niż połowa magnezu obecnego w organizmie znajduje się (a przynajmniej powinna) w kościach, jedna czwarta w mięśniach szkieletowych, zaś pozostała część magazynowana jest w pozostałych strukturach ciała (z naciskiem na narządy o dużej aktywności metabolicznej i układzie nerwowym). Istotna wobec tego jest regularna i zgodna z zaleceniami suplementacja.

W jakim pożywieniu szukać magnezu?

Warto sięgać po suplementy magnezowe ze względu na możliwość przyjęcia jednorazowo dawki, która stanowi optymalne zapotrzebowanie minerału w ciągu doby. Poszukując jednak magnezu u źródła, należy wzbogacić dietę o pestki dyni, orzechy (włoskie, migdały), warzywa strączkowe (fasolę, ciecierzycę). Wśród łakoci znaleźć go można w gorzkiej czekoladzie czy kakao. 100 gramów popularnych produktów zawiera od 30 do nawet 593 miligramó

Rozsądna suplementacja

W preparaty magnezowe zaopatrzyć się można w dobrych sklepach z suplementami, np.: https://www.sklepzycia.pl/naturalny-magnez. Co prawda nie są one lekami, jednak istotne jest stosowne przyjmowanie każdej substancji dostarczanej organizmowi. Sklep Życia to gwarancja dobrze wyselekcjonowanych, wysokiej jakości suplementów diety. W przypadku dorosłego człowieka sugerowana dawka magnezu wynosi 310-420 miligramów w ciągu doby w zależności od płci, trybu życia i zapotrzebowania organizmu (np. spowodowanego ciążą). W przypadku dzieci dawki są znacznie niższe i zaczynają się od 30 miligramów. Suplementy magnezowe są genialną alternatywą w przypadku diety redukcyjnej, która uniemożliwia przyjmowania produktów spożywczych bogatych w magnez.

Bibliografia:

https://ods.od.nih.gov/factsheets/Magnesium-HealthProfessional/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26404370
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25540137
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22364157
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6016150/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9719052

Dodaj komentarz

Kliknij, aby skomentować

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.