Ciało

Joga dla sportowca – jakie daje korzyści?

Joga - młoda kobieta ćwicząca jogę w domu.
Joga dla sportowca – jakie daje korzyści

Joga to jeden z podstawowych systemów filozofii indyjskiej zajmujący się związkami między ciałem a umysłem, ale większości osób jest znana po prostu jako forma rekreacji ruchowej i ćwiczeń fizycznych połączonych niekiedy z medytacją. Liczne badania dowiodły, że joga ma pozytywny wpływ na zdrowie i samopoczucie człowieka, a więc może być cennym uzupełnieniem codziennych treningów sportowych.

Z tekstu dowiesz się:

  • co trzeba wiedzieć o jodze przed rozpoczęciem ćwiczeń,
  • dlaczego warto ćwiczyć jogę,
  • czy joga to sport.

Joga to jeden z systemów filozofii indyjskiej zajmujących się związkami między ciałem a umysłem. Zgodnie z jej założeniami, poprzez właściwy trening ciała, medytację oraz przestrzeganie zasad etycznych osoba praktykująca jogę może rozpoznać naturę rzeczywistości.

Zgodna z zasadami filozofii praktyka jogi jest dość trudna – wymaga bowiem m.in. surowej ascezy oraz długotrwałych medytacji. Na Zachodzie popularność zdobyła więc jedna z jej gałęzi, czyli tzw. hatha joga, rozumiana jako forma rekreacji i ćwiczeń fizycznych, połączonych niekiedy z medytacją, uprawiana dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Z jej założeń korzysta m.in. psychologia sportu – zajęcia jogi bywają dobrym uzupełnieniem treningów sportowych, zarówno amatorów, jak i zawodowców.

Joga dla początkujących – co trzeba wiedzieć?

Treningi jogi oparte są na wykonywaniu określonych ćwiczeń i przyjmowaniu konkretnych pozycji ciała, zwanych asanami, co w tłumaczeniu oznacza „wygodną pozycję”. Osoba ćwicząca jogę ma zadanie bardzo precyzyjnie, ze świadomością każdego ruchu przyjąć pozycję (asanę), przez jakiś czas w niej trwać, a później powoli z niej wyjść.

Asany jogi łączy się z tzw. pranayamy, czyli technikami oddechowymi, które pozwalają na lepszą świadomość i kontrolę oddechu.

Joga – dlaczego warto ją ćwiczyć?

Przeprowadzone obserwacje i badania dowiodły, że poszczególne asany jogi mają pozytywny wpływ na funkcjonowanie organizmu człowieka, przede wszystkim w zakresie układu ruchu.

  • Precyzyjnie i poprawnie wykonane asany jogi są doskonałym ćwiczeniem rozciągającym mięśnie (rozciąganie pośladków, mięśni ud, mięśni grzbietu).
  • Uprawianie jogi zwiększa ruchomość stawów, poprawia postawę ciała i likwiduje przykurcze mięśniowe.
  • Ćwiczenia jogi zwiększają ruchomość kręgosłupa, wzmacniają mięśnie skośne brzucha, usprawniają funkcjonowanie układu trawiennego.
  • Asany jogi mogą działać profilaktycznie, zapobiegając nadmiernemu przeciążeniu krążków międzykręgowych na skutek długotrwałego siedzenia.
  • Ćwiczenia w pozycjach leżących odciążają kręgosłup, odprężają i redukują napięcie mięśniowe.

Cenne z punktu widzenia zdrowia są także ćwiczone podczas zajęć jogi techniki oddychania. Nie od dziś wiadomo, że skupienie się na prawidłowym oddechu we właściwej pozycji ciała dotlenia organizm, pozwala regulować poziom ciśnienia tętniczego, poprawa przemianę materii i wspiera oczyszczanie organizmu z toksyn.

Czy joga to sport?

O jodze trudno mówić w kategoriach sportu. Lepiej pasuje do niej określenie „rekreacja”, choć – jak już wspomniano – podobnie jak wiele dyscyplin sportu ma pozytywny wpływ na organizm człowieka. Dlatego joga stanowi bardzo cenne uzupełnienie treningu sportowców – zarówno amatorów, jak i zawodowców. O tym, jak ważną rolę odgrywa joga w treningach niejednokrotnie opowiadał w wywiadach koszykarz LeBron James. Często dzień intensywną sesją jogi kończy Leo Messi, a Cristiano Ronaldo przyznaje, że to właśnie ćwiczenia jogi pozwalają mu zachować tak doskonałą kondycję mimo upływu lat. Fanami jogi byli i są angielscy piłkarze – David Beckham i John Terry. Ówczesny trener reprezentacji Niemiec Jurgen Klinsmann w 2006 r. organizował dla zawodników sesje jogi w ramach przygotowań do mistrzostw świata i jest to tradycją tej kadry do dziś.

Co ważne, bardzo nieliczne są przeciwwskazania do tego typu aktywności. Niektóre asany jogi (np. związane ze staniem na głowie lub rękach) nie są wskazane u kobiet w trakcie menstruacji, tzw. pozycji odwróconych nie powinny też wykonywać osoby z nadciśnieniem. Poza tym joga to… samo zdrowie!

Dodaj komentarz

Kliknij, aby skomentować

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.