b Encyklopedia

Banan – właściwości, wartości odżywcze, odmiany.

banan

Banan jest jednym z najpopularniejszych owoców na świecie. Ma bardzo dużo wartości odżywczych,  witamin i składników mineralnych. W tym artykule znajdziecie odpowiedzi na różne pytania miedzy innymi: Jakie właściwości ma banan? Jakie są wartości odżywcze banana? Ile kalorii ma banan oraz jakie zawiera witaminy?

Banan – właściwości.

  1. Jeśli daliście się porwać wieczornemu szaleństwu, a na drugi dzień boli was głowa konieczne jest zjedzenie kilku bananów, które dzięki wysokiej zawartości potasu szybko postawią was na nogi.
  2. Banany także pomagają kobietom w zwalczaniu bólu menstruacyjnego.
  3. Banany zawierają witaminę B6, która poprawi wam nastrój w ciężkie dni, a oprócz tego złagodzi nikotynowy głód.
  4. Owoce mają w sobie bardzo dużą ilość potasu, dlatego banan jest polecany dla osób z chorobami nerek, krążenia lub serca.
  5. Zawiera bardzo dużo skrobi, więc jest bardzo sycącą przekąską, chociażby na drugie śniadanie.
  6. Z racji, że banany mają bardzo bogate wartości spożywcze, zalecane są dla osób z wrzodami i biegunką.

Ciekawostka: Najlepiej spożywać zielone i niedojrzałe banany, ponieważ zawierają jeszcze więcej skrobi. Natomiast dojrzały banan ma większe stężenie glukozy i nie jest zalecany dla osób z cukrzycą. 

Kolejną rzeczą, którą powinniśmy wiedzieć, jest fakt, że banany warto spożywać w pierwszej połowie dnia, maksymalnie do godziny 13/14, ponieważ zawierają bardzo dużo cukru, więc ta wartość energetyczna powinna być zużytkowana przez nasz organizm, ewentualnie jeśli ktoś biega wieczorami lub ćwiczy, może śmiało jeść banany o każdej porze. Banany są również polecane po treningu siłowym.

Polecam przeczytać artykuł o diecie bananowej.

Koktajl z kiwi i banana.

Banan świetnie komponuje się z takimi owocami jak:

  • kiwi, banan, ananas
  • kiwi, banan, gruszka
  • kiwi, banan, truskawka
  • kiwi, banan, pomarańcza

Składniki:

  • 1 banan;
  • 1 kiwi;

Sposób wykonania:

  1. Owoce dokładnie myjemy, a następnie obieramy ze skórki.
  2. Kolejnym krokiem jest wrzucenie obranych owoców do blendera i dolanie odrobiny wody lub ulubionego soku.
  3. Następnie wszystko miksujemy i przelewamy do szklanki.

Taką bombę witaminową, która zapobiega wielu chorobom, powinniśmy pić 2-3 razy dziennie.

Banan – wartości odżywcze.

  • Wartość energetyczna (kalorie) – 89 kcal;
  • Białko ogółem – 1.09 g
  • Tłuszcz – 0.33 g;
  • Węglowodany – 22.84 g w tym cukry 12 g;
  • Błonnik – 2.6 g;
  • Cynk – 0.15 mg;
  • Wapń – 5 mg;
  • Magnez – 27 mg;
  • Fosfor – 22 mg ;
  • Żelazo – 0.26 mg ;
  • Potas – 358 mg;
  • Sód – 1 mg ;
  • Cynk – 0.15 mg;

Banan – witaminy.

  • Kwas foliowy –  20 µg;
  • Tiamina – 0.031 mg;
  • Ryboflawina – 0.073 mg;
  • Niacyna – 0.665 mg;
  • Witamina B6  – 0.367 mg;
  • Witamina A – 64 IU;
  • Witamina E – 0.10 mg;
  • Witamina C – 8.7 mg;
  • Witamina K – 0.5 µg;

Odmiany bananów.

  • Cavendish – najpopularniejsza odmiana;
  • Czerwone (Red Dacca) – o różowo-mięsistym miąższu i o intensywnym smaku, są mniejsze i słodsze od Cavendisha;
  • Skrobiowe (Plantany) – te banany spożywa się po obróbce termicznej (gotowanie, suszenie);
  • Mini (Baby) – owoce są bardzo małych rozmiarów, a także są bardziej delikatne i podatne na uszkodzenia;
  •  Jabłkowe (Manzano, Latundan)  – są małe, mają cienką skórkę, lekko kwaskowate, smakiem przypominają jabłka.

Polub nas na Facebooku!