Co jesz?

Naturalne probiotyki w diecie

Naturalne probiotyki w diecie
Naturalne probiotyki w diecie

Probiotyki to dobre bakterie, które zasiedlają między innymi układ pokarmowy, wspomagając mikroflorę jelitową i zwiększając jej odporność na działanie patogennych bakterii. W jakich produktach znajdziemy probiotyki i dlaczego warto je spożywać?

Mikrobiom człowieka odgrywa ogromną rolę w codziennej pracy wszystkich układów w organizmie. Przypomina on zespół naczyń połączonych, w których funkcjonowanie jednych elementów uzależnione jest od innych. Jeśli będziemy dbać o kondycję organizmu, zapewniać mu odpowiednią dawkę snu, ruchu na świeżym powietrzu i właściwą podaż składników odżywczych, mikroelementów oraz witamin, odwdzięczy on nam się dobrym funkcjonowaniem.

Aby wspierać mikrobiom, warto zadbać o zbilansowaną dietę. Powinny w niej znaleźć się wszystkie składniki, które wspomogą odporność oraz wzmocnią naturalne procesy trawienne. Do dobrego funkcjonowania jelit konieczne jest codzienne uzupełnianie diety w błonnik (który znajdziemy m.in. w produktach z pełnego ziarna: pieczywie, kaszach, płatkach owsianych, ciemnych makaronach, ale i śliwkach, jabłkach, gruszkach), owoce drobnopestkowe oraz dobre bakterie probiotyczne.

Czym są probiotyki?

Probiotyki to żywe szczepy bakterii, które mają udowodnione prozdrowotne działanie. Wspomagają naturalne procesy trawienne, przyspieszając usuwanie z organizmu resztek pokarmowych. Dodatkowo wykazują zdolności antagonistyczne w stosunku do złych bakterii, dzięki czemu chronią jelita przed uszkodzeniami. Namnażają się w jelitach, stanowiąc dla nich naturalną ochronę i wspomagając naturalną odporność.

Dlaczego probiotyki są ważne?

Do codziennej diety powinniśmy włączyć produkty, które zawierają bakterie kwasu mlekowego. Podawane w odpowiednich ilościach wykazują one korzystne działanie na funkcjonowanie układu pokarmowego, rozrodczego i nerwowego. Bo zdrowe jelita to zdrowy mózg, obecność dobrych bakterii probiotycznych wspiera pracę osi jelitowo-mózgowej, odpowiedzialnej m.in. za przekazywanie informacji na poziomie komórkowym na linii układu nerwowy-układ pokarmowy.

Bakterie kwasu mlekowego zapobiegają namnażaniu się złych bakterii o patogennym działaniu, a także zwiększają przyswajalność witamin i składników odżywczych. Wpływają m.in. na poziom witamin z grupy B oraz wapnia.

Jak działają probiotyki?

Dobre bakterie probiotyczne mają wiele cennych właściwości zdrowotnych:

  • wspomagają mikrobiom,
  • wspierają układ trawienny, zapobiegając dolegliwościom trawiennym,
  • wspomagają układ pokarmowy,
  • zwalczają chorobotwórcze bakterie,
  • wspomagają naturalną odporność organizmu.

Gdzie znajdziemy probiotyki w diecie?

Aby włączyć do diety probiotyki, warto sięgnąć po tradycyjne polskie kiszone warzywa i owoce. Kapusta kiszona, ogórki, zakwas z buraka to produkty, które prozdrowotnie wpływają na kondycję jelit, usprawniają naturalne procesy trawienne i wspomagają mikrobiom.

Bakterie kwasu mlekowego znajdziemy również w fermentowanych produktach mlecznych, takich jak jogurty, maślanki, kefiry czy zsiadłe mleko. Osoby, które nie tolerują lub nie lubią przetworów mlecznych, mogą sięgnąć po jogurty na bazie soi. Ziarna soi poddane procesowi fermentacji także zawierają dobre bakterie wspomagające mikroflorę jelitową.

Co jeszcze warto włączyć do diety?

Aby w mikroflorze jelitowej panowała równowaga, należy nie tylko spożywać błonnik i probiotyki, ale także pokarmy będące źródłem prebiotyków. Są one pożywką dla dobrych bakterii, które aktywizują je i sprzyjają ich namnażaniu. Nie ulegają trawieniu, ale w niezmienionej formie trafiają do jelita grubego i okrężnicy, dzięki temu wspomagają mikrobiom.

Naturalne prebiotyki to m.in. pektyny, które znajdują się w wielu produktach, jakie jemy na co dzień. Pektyny występują w bananach, czosnku, cebuli, porze, zbożach zawierających inulinę i karczochach.

Po konsultacji z internistą można również włączyć do diety probiotyki w formie suplementów diety. Zawierają one najlepiej przebadane szczepy bakterii, a często także witaminę D, dzięki czemu wspomagają mikroflorę jelitową i odporność.

Dodaj komentarz

Kliknij, aby skomentować

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.