Witaminy

Suplementacja witaminy D – dostarcz sobie słońca

Kapsułki z witaminą D na łyżce

Witamina D jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka – wpływa na stan jego kości i zębów, stymuluje pracę układu odpornościowego oraz funkcjonowanie mózgu. Co ważne, witamina D syntezuje się w organizmie przede wszystkim pod wpływem promieniowania słonecznego. Ponieważ w okresie jesienno-zimowym na naszej szerokości geograficznej słońca jest niewiele, nawet 90% osób boryka się z niedoborami tej witaminy. To dlatego suplementacja witaminy D jest dla wielu z nas koniecznością.

Z tekstu dowiesz się:

  • jakie funkcje w organizmie pełni witamina D,
  • w jaki sposób można dostarczyć organizmowi witaminę D,
  • jak powinna wyglądać prawidłowa suplementacja witaminy D.

Witamina D to grupa rozpuszczalnych w tłuszczach organicznych związków chemicznych o czteropierścieniowej budowie. Najważniejsze dla człowieka są dwie formy witaminy D:

  • witamina D2, naturalnie występująca w organizmach roślinnych i drożdżach,
  • witamina D3, występująca w organizmach zwierzęcych.

Choć – jak sama nazwa wskazuje – zalicza się ją do grupy witamin, to jednak ze względu na liczne funkcje, które pełni w organizmie, oraz aktywną biologicznie postać jej rola jest bliższa roli hormonu.

Witamina D – jaką rolę pełni w organizmie?

Liczne badania naukowe dowiodły, że witamina D jest substancją niezbędną do prawidłowego funkcjonowania organizmu i zachowania zdrowia:

  • reguluje gospodarkę wapniowo-fosforanową, bierze udział w mineralizacji kości, wzmacnia je i chroni przed złamaniami,
  • jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego, stymuluje produkcję komórek odpornościowych,
  • pomaga przeciwdziałać niektórym chorobom (nieswoiste zapalenie jelit, reumatoidalne zapalenie stawów, łuszczyca czy astma) i je leczyć,
  • odpowiedni poziom witaminy D we krwi zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych,
  • reguluje pracę śródbłonka naczyń krwionośnych i usprawnia jego funkcjonowanie; chroni przed przerostami komór serca.

Niedobory witaminy D wiążą się ze zwiększonym ryzykiem występowania depresji, zaburzeń funkcji poznawczych i choroby Alzheimera. Zbyt niski poziom witaminy D może być również jedną z przyczyn występowania zespołu metabolicznego i insulinooporności.

Źródła witaminy D

Zarówno witamina D2, jak i witamina D3 w niewielkich ilościach występuje w niektórych produktach spożywczych: węgorzu, śledziu, dorszu, łososiu, żółtkach jaj, żółtym serze czy krowim mleku. Uznaje się jednak, że właściwa dieta może pokryć jedynie 20% dziennego zapotrzebowania na witaminę D.

W organizmie człowieka witamina D3 powstaje w skórze pod wpływem promieniowania słonecznego – może ono pokryć nawet 100% zapotrzebowania na tę substancję. Niestety, w naszym klimacie efektywna ekspozycja ciała na słońce jest możliwa jedynie od maja do września między 10:00 a 15:00 w pełni słoneczne dni. Wówczas wystarczy już 15 minut pobytu na słońcu z odsłoniętymi przedramionami i podudziami, by w organizmie powstała odpowiednia ilość witaminy D (2000-4000 IU/dobę).

W okresie od października do marca synteza witaminy D3 w skórze nie jest efektywna – badania wykazały, że z jej niedoborami boryka się w Polsce około 90% populacji bez względu na wiek. Konieczna staje się więc suplementacja witaminy D – oczywiście wcześniej można wykonać badanie krwi, by upewnić się, jakie mamy jej stężenie w surowicy.

Suplementacja witaminy D – zasady

Zgodnie z oficjalnymi wytycznymi specjalistów zasady prawidłowej suplementacji witaminy D są ściśle określone dla każdej z grup wiekowych. I tak np. noworodki urodzone w terminie i niemowlęta do 6. miesiąca życia powinny przyjmować witaminę D w ilości 400IU/dobę, a w wieku od 6. do 12. miesiąca – 400–600 IU/dobę (zależnie od ilości witaminy D przyjętej z pokarmem).

U dzieci w wieku od roku do 10 lat – jeśli nie są spełnione warunki przebywania na słońcu – suplementacja powinna wynosić 600–1000 IU/dobę przez cały rok, u młodzieży od 11 do 18 lat – 800–2000 IU/dobę.

U dorosłych (jeśli nie spełniają warunków ekspozycji ciała na słońce) zalecana jest suplementacja całoroczna w dawce 800–2000 IU/dobę, zależnie od masy ciała i podaży witaminy D w diecie. Seniorzy, ze względu na zmniejszoną skuteczność syntezy skórnej, przez cały rok powinni przyjmować dawkę 800–2000 IU/dobę.

Oczywiście o pomoc w doborze odpowiedniego suplementu oraz dawki witaminy D warto poprosić lekarza. Będziemy mieć wówczas pewność, że jest ona prawidłowa.

Źródła:

http://mavipuro.pl/jourarch/PN2018001.pdf

http://www.medrodzinna.pl/wp-content/uploads/2015/08/mr_2015_061-066.pdf

http://www.pnmedycznych.pl/wp-content/uploads/2014/09/pnm_2012_232-236.pdf

https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/139889,witamina-d-jaka-dawka-jest-bezpieczna

https://pl.wikipedia.org/wiki/Witamina_D

Powiązane posty
Witaminy

Witaminy, dlaczego warto je uzupełniać?

Wczesna wiosna to okres, w którym nasz organizm budzi się do życia po zimowej stagnacji. Wówczas…
Czytaj więcej
Newsletter
Zapisz się na nasz newsletter!
Otrzymuj informacje o nowościach!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.