Zapotrzebowanie na produkty dla osób aktywnych i dbających o zdrowie wciąż rośnie. Rynek napędzany jest przez starzejące się społeczeństwo, preferujące naturalną medycynę, a także młodsze pokolenie, które przyjęło pozytywne podejście do kwestii profilaktyki zdrowotnej. Daje to bardzo duże możliwości wprowadzania na rynek rozmaitych produktów zdrowotnych. Dzięki możliwościom, jakie daje produkcja kontraktowa, inwestycja tego typu nie jest ograniczona przez posiadanie jakiegokolwiek zaplecza sprzętowego czy kadrowego.
Czym jest produkcja kontraktowa?
Produkcja kontraktowa jest inaczej określana jako outsourcing czy produkcja zewnętrzna. Dotyczy ona usług wyspecjalizowanych firm, wytwarzających na zlecenie różnych produktów kwalifikujących się do miana suplementów diety, czyli przeznaczonych do sprzedaży poza aptekami. Gotowy produkt trafia do sprzedaży w formie reprezentującej daną markę, najczęściej bez wskazania wykonawcy zlecenia. Firmy często powołują się na dyskrecję i brak konkurencji ze strony wytwórcy oraz wyłączność – zarówno jeśli chodzi o recepturę suplementu, jak i markę produktu. Zlecone działania mogą obejmować wszelakie etapy – od koncepcji, aż po wdrożenie produktu, do sprzedaży. Są to między innymi:
- regulacje prawne,
- ocena ryzyka,
- opracowanie składu,
- badania,
- produkcja w konkretnej postaci,
- pakowanie,
- dystrybucja i logistyka.
Więcej niż zleceniobiorcy
Producenci kontraktowi mogą pomóc firmom w opracowywaniu produktów od wstępnej koncepcji, przez badania, aż po kompletny produkt gotowy do wprowadzenia na rynek. Partnerstwo z właściwym producentem kontraktowym eliminuje potrzebę łączenia działań kilku różnych firm, które pracują nad opracowaniem formuły, zaopatrzeniem w odpowiednie składniki, testowaniem, rozwojem itp. Zauważalnym tego efektem jest znaczące obniżenie kosztów.
Produkcja kontraktowa suplementów diety jest wykonywana przez osoby mające duże doświadczenie w pozyskiwaniu, opracowywaniu formuł i kontroli jakości procesów produkcyjnych, pozwalając markom suplementów na skoncentrowanie się na marketingu produktu dla klienta.
Planowanie produktu
Niezależnie od tego, czy plany obejmują produkcję witamin, składników mineralnych czy produktach do żywienia sportowców, etap planowania powinien odbywać się poprzez pracę z zespołem ds. produkcji kontraktowej, aby ustalić jak najwięcej specyfikacji gotowego suplementu diety.
Bez względu na poziom doświadczenia w branży, istnieją pewne typy pytań, które powinno się rozważać przed i podczas pierwszych kilku rozmów ze specjalistą ds. produkcji, takie jak:
- Jaki rodzaj suplementu planuje się stworzyć?
- Czy są jakieś składniki, które należy koniecznie uwzględnić lub wykluczyć?
- Czy produkt ma mieć przypisany specjalny charakter (taki jak bezglutenowy, bez alergenów, ekologiczny)?
- Kto jest docelowym klientem?