Żywienie

Łosoś – wartości odżywcze i wpływ na zdrowie

Łosoś - wartości odżywcze i wpływ na zdrowie
Łosoś - wartości odżywcze i wpływ na zdrowie

Łosoś to popularna i lubiana ryba, ceniona przez konsumentów za walory smakowe. W Polsce nabyć można łososia pacyficznego, atlantyckiego i bałtyckiego, a także pochodzącego z hodowli łososia norweskiego. Ryba ta wyróżnia się także bogatą wartością odżywczą. Dlaczego warto spożywać łososia?

Wartości odżywcze łososia

Łosoś to bardzo dobre źródło składników mineralnych – zawiera sporo potasu, miedzi, cynku, magnezu, żelaza i fosforu. Obfituje w selen, który korzystnie wpływa na wzrost odporności organizmu i chroni przed działaniem wolnych rodników. Łosoś jest również źródłem wielu witamin. W jego mięsie występują znaczne ilości witaminy D, która bierze udział w metabolizmie kości oraz procesach antykancerogennych, immunologicznych i kardioprotekcyjnych organizmu. Łosoś to także doskonałe źródło witaminy z grupy B, które biorą udział w syntezie hormonów i produkcji czerwonych krwinek. Zaledwie 100 g spełnia z nawiązką dzienne zapotrzebowanie organizmu na kwasy tłuszczowe omega-3, co czyni łososia jednym z najcenniejszych ich źródeł. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe odgrywają ważną rolę w zwiększaniu odporności i odpowiadają za regenerację błon komórkowych. Podobnie jak inne tłuste ryby morskie, łosoś pozwala na bieżące uzupełnianie braków omega-3..

Właściwości lecznicze łososia

Spożywanie łososia wspomaga układ nerwowy i działa przeciwzapalnie. Ułatwia walkę ze stresem i niweluje ryzyko rozwoju chorób nowotworowych, a także przeciwdziała przedwczesnemu starzeniu się organizmu. Regularne spożywanie tłustych ryb morskich przyczynia się do poprawy stanu włosów oraz cery. Łosoś może też zmniejszać ilość trójglicerydów i złego cholesterolu we krwi. Charakterystyczną cechą tego gatunku łososia jest różowo-pomarańczowe zabarwienie mięsa. Wynika to z obecności astaksantyny, bardzo silnego przeciwutleniacza. Jego parametry antyoksydacyjne przekraczają wielokrotnie zbliżone właściwości witaminy C. Kiedy łososie płyną pod prąd, astaksantyna zapewnia im zwiększoną wytrzymałość. Działa przeciwbólowo i przeciwzapalnie, niweluje zmęczenie i dodaje siły. Ma to szczególne znaczenie dla osób aktywnych fizycznie, których mięśnie są mocno natlenione. Składnik ten korzystnie wpływa również na wzrok i zabezpiecza skórę przed oddziaływaniem promieni UV.

Łosoś dziki a łosoś hodowlany

W 100 gramach dzikiego łososia znajduje się średnio 159 kcal. Taka sama ilość dostarcza niemal 20 g białka i nieco ponad 7 g tłuszczu, na co przypada 2 g nienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega-3. W zależności od pory roku, wartość kaloryczna dzikiego łososia może się różnić. Na poziom otłuszczenia wpływa też fakt, czy ryba znajduje się akurat w okresie tarła. Łosoś hodowlany jest bardziej kaloryczny – na 100 g dostarcza ok. 208 kcal i zawiera niemal 13 g tłuszczu. W porównaniu do osobników wolno żyjących, taka ryba dostarcza nieco mniej witamin i minerałów. Łososie hodowlane mogą też zawierać więcej substancji i związków niepożądanych, w tym metali ciężkich, antybiotyków, dioksyn czy pestycydów.

Polub nas na Facebooku!

Polub nas na Facebooku!