Encyklopedia j

Jarmuż – właściwości lecznicze, przepisy, wartości.

jarmuz

Jarmuż to warzywo posiadające właściwości lecznicze znane już w starożytności. W Polsce rozpowszechnione jest bardziej jako dekoracja niż wartościowe pożywienie. Jest to duży błąd, ponieważ jarmuż wspiera leczenie takich chorób, jak nowotwory i choroby serca.

Jarmuż – właściwości.

Jarmuż nie zawiera tłuszczu i jest warzywem niskokalorycznym bogatym w błonnik. Jedząc to warzywo wspomagamy metabolizm, obniżamy poziom cholesterolu oraz zmniejszamy ryzyko chorób krążenia. Jarmuż, tak jak brokuły i warzywa kapustne, ma silne działanie przeciwrakowe. Aby jarmuż mógł Cię w pełni chronić przed rakiem, należy gotować go na parze przez około 3-4 minuty, w przeciwnym wypadku traci swoje właściwości lecznicze. Znajdujący się w jarmużu potas udrażnia układ krwionośny, dzięki czemu krew może swobodniej się poruszać. Na problemy z tarczycą kapusta liściasta radzi sobie bez problemów. Dostarcza sporo goitrogenów wpływających na lepszy metabolizm. W jarmużu znajdziemy również:

  • witaminę C – poprawiającą metabolizm i odporność organizmu;
  • witaminę K – chroniącą nas przed nowotworem;
  • witaminę A – która pozytywnie wpływa na wzrok, cerę, włosy i paznokcie;
  • dużą ilość żelaza;
  • dawkę wapnia (większą niż w mleku) zapobiegającą osteoporozie;



Chipsy z jarmużu.

Chipsy z jarmużu są niezwykle popularne w Kanadzie. Są one tak chrupiące, jak zwykłe chipsy, ale o wiele, wiele zdrowsze!

Aby zrobić chipsy z jarmużu, będziemy potrzebować:

  • sól;
  • oliwę z oliwek;
  • jarmuż;
  • ulubione przyprawy;
  • starty ser (opcjonalnie);

Gdy już mamy potrzebne składniki, wykonujemy następujące czynności:

  1. Jarmuż dokładnie myjemy oraz suszymy.
  2. Nagrzewamy piekarnik do 180 stopni Celsjusza.
  3. Liście oddzielamy od łodyg, rwiemy je na kawałki wielkości chipsów.
  4. Wsypujemy porwane liście do miski, polewamy oliwą i dodajemy nasze wybrane przyprawy oraz ser.
  5. Opanierowane liście kładziemy na blasze wyłożoną papierem do pieczenia.
  6. Jarmuż pieczemy około 13 minut, aż liście staną się lekko brązowe. Należy uważać, aby nie spalić chipsów!
  7. Można spróbować, czy są bardzo chrupkie. Jeśli tak, oznacza to, iż są już gotowe.

Jarmuż – wartości odżywcze.

Właściwości odżywcze w 100 gramach jarmużu:

  • kalorie – 49 kcal;
  • białko – 4,28 g;
  • błonnik – 3,6 g;
  • witamina C – 120 mg;
  • wapń – 150 mg;
  • żelazo – 1,47 mg;
  • magnez – 47 mg;

Przepis na sałatkę z jarmużem, pomidorem i marchewką.

Składniki:

  • jedna szklanka pokrojonego jarmużu;
  • jeden pomidor malinowy;
  • trzy marchewki;
  • dwie łyżki posiekanej natki pietruszki;

Składniki na sos:

  • jedna łyżka musztardy;
  • trzy łyżki oliwy z oliwek;
  • jedna łyżka miodu;
  • jedna łyżka czerwonego octu winnego;




Przygotowanie:

Na początku przygotowujemy sos wlewając wszystkie składniki do miseczki i dokładnie mieszając. Następnie trzemy marchew na tarce. Startą marchew dodajemy do miski z jarmużem, uprzednio pokrojonym pomidorem oraz natką pietruszki. Mieszamy warzywa, a następnie wlewamy wcześniej zrobiony sos. W taki oto sposób mamy smaczną i bardzo zdrową sałatkę. Smacznego 🙂

Polub nas na Facebooku!