c Encyklopedia

Ciecierzyca – właściwości lecznicze, humus, przepisy, wartości odżywcze.

ciecierzyca

Ciecierzyca to roślina strączkowa. Wykorzystywana jest do przyrządzania między innymi humusu oraz falafeli. Posiada dużo właściwości odżywczych. W tym artykule dowiecie się m.in. ile ciecierzyca ma kalorii? Jak przyrządzić pastę z cieciorki? Jakie są przepisy na dania z ciecierzycy?

Ciecierzyca – właściwości lecznicze.

  1. Tak jak wspomniano wyżej, ciecierzyca w sporych ilościach zawiera dużo cennych składników, które sprzyjają odchudzaniu oraz zapobiegają zaparciom.
  2. Obniża poziom cholesterolu, który jest przyczyną miażdżycy.
  3. Potas zawarty w cieciorce obniża ciśnienia krwi.
  4. Zawiera dużą ilość błonnika, który reguluje poziom cukru we krwi oraz obniża wchłanianie węglowodanów.
  5. Błonnik zawarty w ciecierzycy powoduje uczucie sytości utrzymujące się przez długi czas, tym sposobem ciecierzyca pomaga w odchudzaniu.
  6. Ma niski indeks glikemiczny, dzięki temu cukrzycy mogą bez obaw sięgać po ciecierzycę.
  7. Ciecierzyca posiada bardzo dużo witaminy B9, która zapobiega defektom wrodzonym. Dzienne zapotrzebowanie tej witaminy można znaleźć w 100 g ciecierzycy.
  8. Posiada śladowe ilości białka, które jest niezbędnym budulcem mięśni.

Pasta z cieciorki.

Składniki:

  • Sól
  • Pieprz
  • 400 gram cieciorki w puszcze;
  • 8 łyżek oleju;
  • Pół papryczki chili;
  • 1 cebula;
  • 2 ząbki czosnku;

Sposób przygotowania:

  1. Usuń nasiona z papryki i drobno ją posiekaj.
  2. Obierz cebulę i pokrój ją w kostkę.
  3. Czosnek również posiekaj na małe kawałki.
  4. Rozgrzej 2 łyżki oliwy na patelni, następnie dodaj cebulę i ją posól.
  5. Smaż często mieszając przez około 3-4 min, aż cebula zacznie być brązowa po brzegach.
  6. Na patelnie wrzuć paprykę oraz czosnek, cały czas mieszając przez około 1 min.
  7. Po wyznaczonym czasie zdejmij danie z ognia.
  8. Umytą i odsączoną ciecierzycę przełóż do miski, wlej 6 łyżek oleju i zblenduj na masę.
  9. Dodaj uprzednio podsmażoną paprykę z czosnkiem i cebulą.
  10. Wszystko wymieszaj, dopraw solą i pieprzem, wymieszaj kolejny raz. Smacznego! 🙂

Ciecierzyca – przepisy na dania.

  • Humus;
  • Pieczone bataty z ciecierzycą;
  • Kotlet z ciecierzycy i kaszy;
  • Falafel;
  • Zupa z ciecierzycy;
  • Curry z ciecierzycy;
  • Karp ze szpinakiem i ciecierzycą;

Ciecierzyca – wartości odżywcze.

Wartości odżywcze ciecierzycy są podane na 100 gram (g).

  • Wartość energetyczna (kalorie) – 378 kcal;
  • Białko – 20,47 g;
  • Tłuszcz – 6.04 g;
  • Węglowodany – 27.42 g;
    • W tym cukry proste: 5.10 g;

Minerały:

  • Wapń (Ca) – 57 mg;
  • Żelazo (Fe) – 4.31 mg;
  • Magnez (Mg) – 79 mg;
  • Fosfor (P) – 252 mg;
  • Potas (K) – 718 mg;
  • Sód (Na) – 24 mg;
  • Cynk (Zn) – 2.76 mg;

Witaminy:

  • Kwas askorbinowy (witamina c) – 4.0 mg;
  • Tiamina – 0.477 mg;
  • Ryboflawina – 0,212 mg;
  • Niacyna – 1,541 mg;
  • Witamina B6 – 0,535 mg;
  • Witamina B12 – 0 μg;
  • Witamina E – 0,82 mg;
  • Witamina D – 0 μg;

Źródło: USDA Food Composition Databases

Polub nas na Facebooku!